Hejt Stop! InterRisk z opcją wsparcia
Wciąż mało wiemy na temat cyberprzemocy, na jaką narażone są nasze dzieci. Jak pokazują najnowsze badania, dzieci i młodzież są coraz częściej doświadczają hejtu o różnym stopniu agresywności. Już ponad połowa młodych Polaków jest co roku obiektem kpin. Dlatego warto wzmocnić swoją czujność i wiedzieć, jak reagować w trudnych sytuacjach, a także – gdzie szukać pomocy. Na rynku jest dostępny darmowy Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży – 116 111. Z kolei InterRisk w ramach dobrze znanego na rynku ubezpieczenia szkolnego EDU Plus, oferuje opcję Hejt Stop. Ubezpieczyciel pomoże szybko i odpowiednio zareagować, organizując dla dziecka wsparcie psychologiczne, prawne oraz informatyczne.
Hejt to przemoc
Dzieci i młodzież są coraz częściej narażone na hejt, czyli obrażanie, ośmieszanie, czy poniżanie o różnym stopniu agresywności. Jak pokazują badania m.in. instytutu Kantar TNS już ponad połowa młodych Polaków jest co roku obiektem kpin. Negatywne komentarze ze strony rówieśników dotyczą najczęściej wyglądu, stylu ubierania się, seksualności i poglądów. Coraz częściej złośliwe opinie przenoszą się z codziennego życia do internetu i uznawane są aktualnie za jedną z najgroźniejszych form cyberprzemocy.
Przemoc w internecie jest tym bardziej niebezpieczna, że świat cyfrowy i świat realny mocno się przenikają i to właśnie ten pierwszy zaczyna być bardziej dominujący. Słowa i obrazy, które pojawiły się w internecie nie przemijają, a praktycznie pozostają na stałe w przestrzeni ogólnodostępnej na lata i dostępne są szerokiemu gronu odbiorców. Ponadto agresorzy są anonimowi i niestety najczęściej bezkarni.
Tragiczne konsekwencje
Nie jest tajemnicą, że hejt może mieć groźne konsekwencje, obniża samoocenę, wywołuje negatywne emocje. Może doprowadzić do zaburzeń psychicznych, np. depresji, a w konsekwencji nawet samobójstwa. Na pewno każdy z nas powinien umieć zareagować na sytuację, w której ktoś krzywdzi dziecko.
Lekcja do odrobienia
Tymczasem według najnowszych badań instytutu NASK rodzice nie znają skali problemu przemocy internetowej, której doświadczają ich dzieci. Im mniejsza jest nasza wiedza i doświadczenie dotyczące tego zjawiska, tym trudniej mu przeciwdziałać i skutecznie zaangażować się w rozwiązywanie sytuacji związanych z przemocą online oraz doświadczenia agresji internetowej.
Według przywołanego powyżej raportu NASK „Nastolatki 3.0” blisko 75% rodziców jest przekonanych, że ich dzieci nie doświadczyły przemocy w internecie, a natomiast według deklaracji dzieci to „tylko” 56%. Te 20% różnicy powinno być dla nas sygnałem alarmowym.
W obliczu problemu
Wyniki badania wskazują na fakt, że rodzice nie zdają sobie wystarczająco dobrze sprawy z odczuć swoich dzieci związanych z przemocą w sieci. Nie dziwi zatem fakt, że młodzież szuka pomocy u przyjaciół i znajomych (31,2%) lub co gorsza nic nikomu nie mówi (32,4%), podczas kiedy rodzice sądzą, że to oni są pierwszą linią pomocy 69,1%.
Źródło: Wykresy i grafiki w oparciu o Raport NASK „Nastolatki 3.0”. Raport z ogólnopolskiego badania społecznego, dotyczącego korzystania z internetu przez młodzież, pod redakcją dr. Rafała Lange.
Reaguj lub szukaj wsparcia! 116 111
Warto pamiętać, że w naszym kraju działa infolinia – Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży pod numerem 116 111 – prowadzona przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę. Jest czynna całą dobę przez 7 dni w tygodniu, także w dni ustawowo wolne od pracy. To może być pierwszy kontakt, gdzie możemy zwrócić się o pomoc dla dziecka, które doświadcza hejtu w internecie. Warto rozpropagować ten telefon również wśród znajomych, gdyż problem może dotyczyć także rodzin z bliskiego otoczenia. Telefon jest anonimowy, bezpłatny, całodobowy i dyskretny.
Rozmowa dziecka ze psychologiem lub pedagogiem, którzy pracują na infolinii, może być nieocenionym wsparciem, dlatego warto zachęcić dziecko do kontaktu z Telefonem Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111.
InterRisk z opcją Hejt Stop!
Mając na uwadze wsparcie ubezpieczonych w różnych sytuacjach w jakich mogą się oni znaleźć lub ich bliscy, InterRisk rozszerzył ubezpieczenie szkolne EDU Plus o opcję Hejt Stop.
– Zdajemy sobie sprawę, że żadne ubezpieczenie nie rozwiąże problemu przemocy w sieci. Niemniej jednak i my chcemy pomóc rodzicom i dzieciom, które doświadczyły ataku hejterskiego. W ramach dobrze znanego na rynku ubezpieczenia szkolnego EDU Plus znajdą Państwo opcję Hejt Stop. W jej ramach InterRisk pomoże szybko i odpowiednio zareagować, organizując osobom ubezpieczonym wsparcie psychologiczne, prawne oraz informatyczne. – mówi Anna Krajewska-Horosz, Rzecznik Klienta InterRisk.
Dzięki ubezpieczeniu szkolnemu EDU Plus, pomoc informatyczna w opcji Hejt Stop udzielana jest przez 24 godziny na dobę w każdy dzień roboczy. Celem tej usługi jest zwiększenie bezpieczeństwa ubezpieczonych na portalach społecznościowych, w szczególności wsparcie w przypadku włamania na prywatne konto lub profil. Pomoc psychologiczna realizowana jest przez dyplomowanych psychologów. Pomoc prawna podobnie, jak pomoc psychologiczna, udzielana jest w każdy dzień roboczy telefonicznie lub mailowo. Ubezpieczeni są obsługiwani przez prawników z tytułem zawodowym. Usługi z zakresu pomocy prawnej są nielimitowane.